Kontrola stawki minimalnej i ewidencja czasu pracy - opis
Oferta
Od 1 stycznia 2017 roku przedsiębiorców i zleceniobiorców czekają duże zmiany przepisów w zakresie wynagradzania osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia i pracujących w ramach samozatrudnienia. Od 1 stycznia 2017 r. zostanie bowiem wprowadzona minimalna stawka godzinowa dla tych grup zatrudnionych. Będzie ona przysługiwała przyjmującemu zlecenie lub świadczącemu usługi za każdą godzinę wykonania zlecenia lub świadczenia usług. Dotychczas zatrudnieni na podstawie umów zleceń nie byli objęci żadnymi gwarancjami co do minimalnego wynagrodzenia za pracę. Wysokość wynagrodzenia będzie musiała być ustalona w umowie zawartej z przyjmującym zlecenie w taki sposób, aby stawka wynagrodzenia za każdą godzinę wykonania zlecenia nie była niższa niż wysokość minimalnej stawki godzinowej określonej w stosownych przepisach. Na zatrudniających i zatrudnionych na podstawie umów zleceń nakłada to nowe obowiązki ewidencjonowania czasu pracy. Obowiązkiem stron zawierających umowę zlecenia będzie ustalenie w jej treści sposobu potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia. Strony umowy zlecenia mogą określić, że ewidencja czasu pracy zleceniobiorcy będzie prowadzona np. w formie papierowej, gdzie zleceniobiorca będzie potwierdzał każdorazowo godziny pracy w danym dniu lub w innej formie np. elektronicznej. Nie można wykluczyć przypadku, że strony zawierające umowę nie umieszczą w jej treści zapisów odnoszących się do sposobu potwierdzania liczby przepracowanych godzin, wówczas jednak nowe przepisy wprowadzają zasadę, zgodnie z którą osoba ta przedkłada w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej informację o liczbie godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług (art. 8b ust. 2 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę po nowelizacji). Do zachowania dokumentowej formy czynności prawnej wymagane jest złożenie oświadczenia w postaci dokumentu, w sposób umożliwiający ustalenie osoby składającej oświadczenie. Uwzględniając nową definicję dokumentu należy przyjąć, że wykonujący zlecenie będzie miał rozmaite możliwości w zakresie sposobu informowania podmiotu dającego zlecenie lub usługodawcy o liczbie godzin pracy, np. SMS-em. Zobacz opracowanie: stawka minimalna w umowach zlecenia i ewidencja czasu pracy.
W wersji 4.0 programu Umowy cywilnoprawne wprowadzono nowe nrzędzia ułatwiające obsługę ewidencji czasu pracy i kontrolę minimalnego wynagrodzenia. Dla każdej umowy użytkownik może zarejestrować kartę pracy określającą dla danego dnia ilość godzin przepracowanych w ramach zlecenia. Możliwe jest także automatyczne wygenerowanie kart pracy na cały okres trwania umowy (uwzględniane są dni wolne). Karty pracy mogą być dodawane w trybie edycji umowy (ryc.1) lub z wykorzystaniem specjalnego dedykowanego narzędzia uruchamianego z górnego menu Transakcje -> Karty pracy (ryc.2). Szczegółowy opis kart pracy znajduje się w instrukcji użytkownika i pomocy programu.

Ryc.1. Ewidencja czasu pracy na formatce umowy
Ryc.2. Ewidencja czasu pracy